Klap Des Bouvries Bredius is al sinds 1854 een makelaar in assurantiën. Echter in de volksmond werd de firma steeds vaker aangesproken met Klap. De oplossing op de vraag hoe daarmee om te gaan was even helder als simpel.
Verander de naam gewoon in Klap. Toen die beslissing was genomen moest er een nieuw logo en huisstijl ontwikkeld worden. Vervolgens moest de naamswijziging gecommuniceerd worden.
De gedachte was om hiervoor een corporate brochure te ontwikkelen, maar ja... hoelang blijft zo’n brochure bewaard, daarover kun je van mening verschillen.
Vandaar het voorstel om geen brochure te gaan maken, maar om te kiezen voor wat je kunt noemen een ‘koffietafelboek’. Een uitgave die in omvang, formaat en verschijningsvorm dermate indrukwekkend is dat iedere ontvanger die absoluut zal bewaren en zeker niet zal durven weg te gooien.
Bij het uitwerken van het concept voor dit koffietafelboek was de gedachte dat verzekeraars stiekem dol zijn op schade. Voor een flinke brand of overstroming mag je ze letterlijk wakker maken. Dan springen ze in hun auto, niet als ramptoerist maar als partner van hun klant. Ze proberen er voor hun klanten uit te halen wat erin zit.
Dat gedachtengoed is in dit boek als uitgangspunt genomen. Dit boek laat een groot aantal van dat soort rampen zien. Overigens zonder dat er persoonlijk leed is geleden. Want daar houdt niemand van. Bij iedere foto is een toelichting geschreven wat Klap in zo’n situatie doet en kan betekenen.
Als titel is gekozen voor ‘rampzalig’ een woord dat voor de goede verstaander een dubbele betekenis heeft. Vanuit deze filosofie zijn ook advertenties en andere uitingen ontwikkeld.
HP/De Tijd, geconfronteerd met dalende oplages, onderging een transformatie tot een maandblad met een online platform voor diepgaande achtergronden bij het dagelijkse nieuws.
De strategie richtte zich op het terugwinnen van oude lezers, het aantrekken van jongere doelgroepen en het behouden van bestaande abonnees. De herpositionering streefde ernaar hét journalistieke merk van Nederland te worden, gericht op diepgang, duiding en analyse. De campagne benadrukte HP/De Tijd als bron van geïnformeerde argumentatie in een tijd van oppervlakkige meningsvorming op sociale media.
Bekende personen werden gebruikt om diverse standpunten te illustreren en de onafhankelijkheid van HP/De Tijd te benadrukken. De herintroductiecampagne introduceerde de nieuwe pay-off ‘Oordeel zelf’ en werd uitgerold op tv, in print en online, met positieve reacties en stijgende verkoopcijfers als resultaat, inclusief het terugkeren van oude abonnees en het winnen van nieuwe lezers.
De activatiecampagne van Tele2 Zakelijk, genaamd het Slingerconcept, benadrukte het idee dat bezuinigen leuk kan zijn als je hetzelfde krijgt voor minder geld.
De campagne omvatte een direct mail naar het grotere MKB, gevolgd door telemarketing. Het succes was merkbaar bij Tele2, waar ook de slingers werden opgehangen. De campagne omvatte ook direct mail, RSS-feeds, e-mailings en websiteaanpassingen.
Het ABC van de nieuwe realiteit was een andere activatiecampagne die de boodschap van Tele2 Zakelijk overbracht, waarbij tienduizenden beslissers werden bereikt met een boekje vol relativerende teksten.
Deze campagnes werden beiden als zeer leuk en effectief ervaren, met succesvolle resultaten zoals een hoog aantal gemaakte afspraken en een positieve perceptie van Tele2 Zakelijk als de uitdager in de markt.
Klap Des Bouvries Bredius is al sinds 1854 een makelaar in assurantiën. Echter in de volksmond werd de firma steeds vaker aangesproken met Klap. De oplossing op de vraag hoe daarmee om te gaan was even helder als simpel.
Verander de naam gewoon in Klap. Toen die beslissing was genomen moest er een nieuw logo en huisstijl ontwikkeld worden. Vervolgens moest de naamswijziging gecommuniceerd worden.
De gedachte was om hiervoor een corporate brochure te ontwikkelen, maar ja... hoelang blijft zo’n brochure bewaard, daarover kun je van mening verschillen.
Vandaar het voorstel om geen brochure te gaan maken, maar om te kiezen voor wat je kunt noemen een ‘koffietafelboek’. Een uitgave die in omvang, formaat en verschijningsvorm dermate indrukwekkend is dat iedere ontvanger die absoluut zal bewaren en zeker niet zal durven weg te gooien.
Bij het uitwerken van het concept voor dit koffietafelboek was de gedachte dat verzekeraars stiekem dol zijn op schade. Voor een flinke brand of overstroming mag je ze letterlijk wakker maken. Dan springen ze in hun auto, niet als ramptoerist maar als partner van hun klant. Ze proberen er voor hun klanten uit te halen wat erin zit.
Dat gedachtengoed is in dit boek als uitgangspunt genomen. Dit boek laat een groot aantal van dat soort rampen zien. Overigens zonder dat er persoonlijk leed is geleden. Want daar houdt niemand van. Bij iedere foto is een toelichting geschreven wat Klap in zo’n situatie doet en kan betekenen.
Als titel is gekozen voor ‘rampzalig’ een woord dat voor de goede verstaander een dubbele betekenis heeft. Vanuit deze filosofie zijn ook advertenties en andere uitingen ontwikkeld.